Jste zde

2025: Pozor, vaše auto řídí ajťák

Takže si kolegy z vašeho IT dobře prohlédněte, ať víte, do čeho jdete!

Již před několika lety veletrh CES v Las Vegas přerostl svůj původní obor spotřební elektroniky a zábavy. Na celosvětovém trhu patří k místům, kde firmy představují trendy elektroniky, ať se to týká jakékoli oblasti. Minulý rok byl jedním ze stěžejních témat IoT, loni i letos rostl zájem o automobilový průmysl. Self Driving Technology Marketplace byl dokonce samostatnou částí veletrhu. Do podle všeho perspektivního oboru chytrých aut se tlačí čí dál více firem z oblasti elektroniky ,z nejznámějších Intel a Nvidia. Nejde jim jen o chytrý infotainment, ale především o self-driving cars.

Intel GO

Nová platforma Intel GO sdružuje řadu systémů pro komunikaci vozidel, cloudová řešení a autonomní řízení. Již nyní ji Intel prezentuje jako 5G ready, navzdory obecné situaci s rozvojem sítí 5G. Intel přitom počítá s celou řadou procesorů stejně jako v případě IoT, od malých Atomů až po výkonný Xeon. Zajímavá je určitě dostupnost dvou verzí vývojového kitu Intel GO pro vývoj autonomního řízení. A platformy Automotive 5G pro vývoj komunikačních systémů. Intel k tomu dodává, že v současnosti testuje na silnicích 30 vozů, řízených touto platformou.
Platformě věří také BMW, které oznámilo, že do konce roku 2017 vypustí do testů na silnice čtyřicítku vozů, postavených na platformě Intel GO.

Nvidia Drive

Do stejného segmentu míří také Nvidia se svojí AI platformou. Opět to není nic nového, samu platformu firma vyvíjí již tři nebo čtyři roky, ale podle prostoru, který jí dala v rámci CES, je pro firmu velmi důležitá. Zatímco Intel akcentuje výkon procesorů a komunikační sítě, Nvidia mluví jinou řečí. Nízká cena, zajímavá pro výrobce malých aut, jeden procesor, spotřeba pod 10W a zvládnutí množství dat z kamer a senzorů. Tedy řešení big analog data v malém.

Oba pohledy na technologie self-driving cars jsem si vybral záměrně. Ukazují, že i v tomto oboru již dochází k výrazné segmentaci. Dokonalé versus cenově dostupné, superchytré versus dostatečné. A také to, že do oboru míří čím dál více firem, které si prosadí desítky schůdných technických řešení. To s sebou nese řadu otázek.

Jak bude fungovat regulace pod tlakem cen?
Nebude vlastníky stát nakonec nutit každé tři roky koupit nové auto jen proto, aby splnilo vyšší bezpečnostní a komunikační level podle SAE, ASIL a pod.? Nároky na senzory, procesor a komunikaci rostou v každé úrovni téměř logaritmicky. Je jasné, že upgrade auta nepřichází v úvahu. Výrobci se do toho také nepohrnou.

Kolik za self-driving zaplatíme?
Zatím tato otázka není na místě, kdo na to má, auto a technologii si koupí. Až nastoupí povinná komunikace mezi vozidly (V2V), bude její zpoplatnění na místě. Zaplatíme operátorovi za data a dopravnímu centru za cloud měsíční paušál nebo se bude platit za kilometr jako mýtné?

Google,Tesla, Siemens nebo Scania již autonomní auta mají. Jak to dělají?
Je zajímavé, že všichni přední výrobci čipů, stejně jako IoT systémů pro dopravní infrastrukturu horečně vyvíjejí své systémy pro tuto budoucnost. Google, Tesla a další už svá auta na silnicích mají. Otázkou je, jak to bez těch systémů budoucnosti dělají? Jak je to drahé, do jaké míry musí to co není v autě dotovat a doplňovat něčím, co je někde okolo. A kolik možných chyb se v tom skrývá. Dokud takto řízená auta jezdí v malém počtu, mohou se chovat jako na zkušebním okruhu. Až jich bude více (a jistě s různými standardy), jak to bude na silnicích vypadat?

Pozor na ajťáky!
Autonomní řízení vozidel i V2V komunikace je 100% disciplína IT. Jak známo, IT se řídí binární logikou. Jedna a nula. Buď to funguje nebo ne. A IT crowd je specifická komunita. Pokud budou auta řízena stejně dobře, jako počítače na stolech, můžeme se těšit na auta samovolně stojící uprostřed křižovatky, hlášky typu „Moment načítám“ i na auta hromadně skákající do příkopů. Mimochodem, až se na křižovatce potká Google s Intelem… kdo bude mít přednost?

www.intel.com , http://www.nvidia.com/object/drive-px.html , http://www.ces.tech

Hodnocení článku: 

Komentáře

No to je fajn, ne?

Logaritmický nárůst je velmi pozvolný.

Autor měla asi na mysli inverzní funkcí, exponnciální....