Jste zde

Bosch vyvíjí plně automatizované zařízení na vybíjení baterií v Evropě

Zařízení bude součástí nového závodu na recyklaci baterií, budovaného firmami REMONDIS TSR Recycling a Rhenus Automotive v Magdeburgu s využitím technologie Bosch Rexroth. Vedle materiálu baterií systém využije i zbytkovou energii z baterií.

Výhledy současného automobilového průmyslu v Evropě jsou jednoznačné. Do roku 2030 se očekává více než 70% podíl elektromobilů na nových osobních vozech. V přepočtu Frauhoferova Institutu je to 420 tisíc tun bateriového materiálu, který bude každý rok potřebovat automobilový průmysl. Na druhé straně rovnice je zhruba stejné množství baterií, které bude nutné recyklovat. Jde o všechno, od chemických látek, až po drahé kovy, jako je litzhium, kobalt nebo nikl. Recyklace se přitom vyplatí. Optimální recyklace dokáže získat až 95 procent chemických prvků baterie a recyklovat je do procesu výroby baterií.
"Elektromobilita se může dlouhodobě etablovat pouze tehdy, bude-li k dispozici dostatek surovin pro výrobu baterií. Recyklace zde hraje klíčovou roli a pomáhá umístit naši produkci na udržitelný základ: to, co používáme, znovu používáme a získáváme suroviny," říká Dr. Stefan Hartung, předseda představenstva společnosti Bosch. "Chceme-li vybudovat evropské oběhové hospodářství, musíme pevně začlenit recyklaci do životního cyklu výrobků a vytvořit k tomu nezbytnou infrastrukturu.“

Podle Fraunhoferova institutu pro výzkum systémů a inovací budou technické systémy potřebné pro recyklaci vyžadovat jen v Evropě  investice ve výši více než 6 miliard eur do roku 2040.  V souladu s tím Battery Lifecycle Company, společný podnik dceřiné společnosti REMONDIS TSR Recycling a Rhenus Automotive, dodává Bosch Rexroth první plně automatizovaný systém pro vybíjení a demontáž bateriových modulů v Evropě.

Významnou inovaci představuje právě vybíjení baterií. Do recyklačního závodu se dostávají baterie se zbytkovou energií. Ta představuje riziko pro další zpracování a baterie je nutné hluboce vybít. Zatímco ruční vybití a zchlazení baterie zabere běžně 24 hodin, automatizované hluboké vybití modulu trvá jen několik minut. Modelový projekt v Magdeburgu je první, který používá toto patentované řešení vybíjení Bosch: bateriové moduly budou následně chemicky deaktivovány spolehlivým procesem, což zajistí, že další zpracování může probíhat bez napětí. Zbytková energie v modulech může být použita k provozu recyklačního systému. Kromě toho bude závod využívat osvědčenou průmyslovou technologii Bosch pro výrobu baterií na místě, včetně flexibilních, modulárních přenosových systémů a řídicí platformy ctrlX AUTOMATION. Každý rok bude závod Battery Lifecycle Company recyklovat až 15 000 tun materiálů pro baterie. Uvedení elektrárny do provozu je naplánováno na léto 2023.

www.bosch.com/ 

Bosch představí průmyslovou technologii pro recyklaci baterií na veletrhu v Hannoveru (17.–21. dubna 2023). Veletrh HANNOVER MESSE nabízí ucelený obraz technologických možností pro průmysl dneška i zítřka – od digitalizace složitých výrobních procesů a využití vodíku k provozu celých výrobních zařízení až po použití softwaru k evidenci a snižování emisí CO2.

Hodnocení článku: