Jste zde

CES 2020: Rychlejší než realita

Výrobci čipů ve svých newsletterech už od prosince ujišťují, že i letos na Computer Electronics Show v Las Vegas odhalí budoucnost a vyřeší výzvy. Jak taková budoucnost vypadá?

Na CES se budoucnost ukazuje v těch nejlepších barvách. Technologie mění svět, vše je líbivé, úžasné a zalité sluncem. Aby taky ne, CES je show se vším všudy. Když ale začneme pátrat po tom, jaké novinky výrobci na CES představili, zpravidla nenajdeme nic konkrétního. Má to své racionální důvody. Neuškodí zamyslet se nad tím, co v rámci prezentace ve skutečnosti vidíme.

První věcí, která poutá pozornost, je vždy pěkná vizualizace. Velkoplošné obrazovky, projekce a laserové efekty dělají CES tím, čím má být, tedy show. Pokud návštěvník není vyložený hnidopich, je nadšený. Vizualizace ovšem často slouží jen pro oko návštěvníka a s předváděným produktem nemá nic společného. Příkladem mohou být vizualizace s oblasti smart city nebo autonomních vozidel. Demo se vždy snaží ukázat technické schopnosti systému v takové podobě, která je lidským smyslům blízká a pochopitelná. Radary, lidary ani jejich kombinace rozhodně negenerují věrné obrazy postav a ani to nedává smysl. Demo je tak často mixem obrazu z kamery a počítačového zpracování obrysu zobrazených předmětů. Při poctivé přípravě je v rohu doplněna vizualizace technicky detekovaného odrazu vln. V případě technologií pro chytrá města existuje podobný stereotyp v podobě alarmové informace, letící v harrypotterovském stylu nad městem až do řídícího centra. I výrobky v oblasti spotřební elektroniky mají často skvělý obal, zářivý displej (o ten přeci jde, zejména novinářům a blogerům, že...) a pod tím běží hardware, který z pohledu poměru cena/výkon nedává smysl.
Výrazná a precizní prezentace k veletrhu tohoto formátu patří a tak není divu, že za vizualizacemi a efekty najdeme spíše kreativní agentury než vývojáře technologií. Ti připravují prezentaci až o úroveň níže.

Většina exponátů, které firmy na vezou na CES, jsou koncepty. Ty mají, stejně jako v jiných oborech, k budoucím produktům ještě daleko. Nikomu nepřijde divné, že na autosalonech nebo módních přehlídkách jsou modely a koncepty určené k tomu, aby upozornily na inovace. Většina z nich se ale sériové výroby nikdy nedočká, mimo jiné i pro jejich příliš výstřední design. I to je jejich účelem, výrobci musí své vize představovat své prodejní síti a sériové produkty následně přizpůsobit pro jednotlivé segmenty trhu.
To samozřejmě platí i pro výrobce čipů. Nemá velký smysl v prosklené skříni vystavovat QFN nebo BGA čip se 64 nebo 128 piny, hustě popsaný miniaturním písmem a vysvětlovat, že je unikátní. Návštěvníkům je potřeba ukázat možnosti budoucí technologie. Navíc v této fázi konkrétní čip ještě neexistuje.

Když se vystavovatelům dostanete tak říkajíc pod kůži a při večeři padne otázka, co vlastně vystavují, odpověď bývá podobná. Demoset, který většinou běží na sériovém hardware typu Computer on module, do kterého se vejde celá demosekvence. V závislosti na potřebách periferií a softwaru pro zobrazení je hardware zpravidla velmi vzdálený budoucí prezentované technologii. Že jde o demoset, může prozradit i ventilátor, který se stará o chlazení grafické karty, určené jen pro prezentaci. Určitě ale nejde o jakýkoli švindl. Je to součást vývojového cyklu.
Koncept a jeho demo slouží zejména k tomu, aby výrobce spolu se velkými zákazníky diskutoval očekávané parametry, tedy výkon, konektivitu, paměť nebo interní software budoucího čipu nebo modulu. Vedle toho se hovoří zejména o harmonogramu uvedení na trh a také o ceně. Je tedy zcela běžné, že v lednu 2020 se hovoří o čipech, jejichž první vzorky dostanou vybraní partneři možná ve 4. kvartálu a na volný trh půjdou někdy v červnu 2022, pokud vůbec.
Zde je na místě připomenout, že i velkosériově dostupné čipy jsou v podstatě zákaznické. Dříve než se dostanou do výroby, je jejich specifikace upravena na míru globálním zákazníkům, kteří koupí kolem 80% produkce a teprve zbytek produkce jde na volný trh. Tito velcí hráči mají také přednostní přístup ke vzorkům pro svůj vývoj a to dokonce i u nehotových čipů. Ty se v režimu vysokého utajení pohybují buď ve formě virtuálních modelů nebo jako softwarový model pro FPGA. Pouzdro a první reálné vzorky čipy dostávají až když výrobce i hlavní odběratelé mají jasno v tom, co chtějí.
Jak je ale dnes patrné ze situace okolo techniky pro autonomní vozidla, řada konceptů zůstane jen u demosetu, který v budoucnosti obohatí firemní muzea. Požadavky trhu, regulace nebo změna požadavků na technické provedení často přeskočí prezentovaný koncept a technologie jde jinou cestou. Výrobcům i tak stojí za to celý cyklus absolvovat, aby si se svými zákazníky ujasnili zadání. A k tomu je CES velmi dobrým výchozím bodem.

Mimochodem, výrobci čipů se nijak nehrnou ani do prestižní soutěže CES Innovation Award, v letošních nominacích není ani jeden čip, ani žádné ze známých jmen.

https://www.ces.tech/
https://www.qualcomm.com/company/events/ces
https://www.ti.com/about-ti/trade-shows/ces-consumer-electronics-show.html https://ces.nxp.com/
https://www.arm.com/company/events https://www.maximintegrated.com/en/aboutus/events/ces-2020.html

Hodnocení článku: