Jste zde

Kdy přijde iSIM do každého IoT nodu?

Po MWC v Barceloně se zdálo, že iSIM je tak blízko, že na SIM sloty můžou vývojáři klidně zapomenout.  Nadšení ale nestačí.

Samotnou myšlenku přenesení SIM profilu do fyzického zařízení řeší firmy, sdružené v asociaci GSMA přes 12 let. Tradiční SIM karty jsou specifické pro operátora a jsou uzamčeny na jednoho konkrétního operátora. Toto řešení není zrovna praktické pro svět IoT, kde změna poskytovatele mobilní služby znamená fyzickou návštěvu všech zařízení v terénu, výměnu a aktivaci karty, spojenou často se špatným přístupem, který zahrnuje technologické kolektory, stožáry a cokoli dalšího si technik dokáže představit ve špatném snu. V malém uvažování to jsou například tisíce senzorů v zemědělských oblastech, ale ve velkém jsou to statisíce zařízení v patnáctimilionové megapoli.
Řešením je SIM profil integrovat do zařízení. Jednodušší cesta je samostatný čip – ostatně SIM karta je vlastně také jen čip. Sofistikovanější cestou je integrace bloku SIM profilu do čipu výrobce (iSIM). Tato volba se zdá být skvělou, protože zatímco eSIM čip (například ST4SI2M0020TPIFW) má 8-pinové pouzdro WQFN o rozměrech 5 mm x 6 mm, rozměry iSIM lze měřit v nanometrech, které zabírají uvnitř hostitelského čipu.  Když jsou zabudovány do hardwaru, odstraňuje náklady a zranitelnost externího SIM slotu, což umožňuje vytvořit odolnější vodotěsná a prachotěsná zařízení IoT.

Ve vizích vznikly obě verze eSIM a iSIM prakticky současně. K cílové využitelnosti mají ještě daleko. Standard eSIM se etabloval u výrobců mobilních zařízení a ukázal své současné limity. Teoreticky vše funguje tak jak má. eSIM profil se při aktivaci „nahlásí“ u operátora, ten jej vezme za svůj a zařízení je aktivní v síti. Bolestí tohoto systému je sdílení zařízení v sítích různých operátorů. Naráží totiž na roamingové dohody, které jsou, stejně jako před patnácti lety, minovým polem mobilního trhu. Řada psaných a nepsaných dohod, kopírujících často i geopolitické problémy, dělá z používání zařízení s eSIM malé dobrodružství. Zatímco znalý cestovatel při příletu do cizí země pořídí místní SIM kartu, vloží ji do svého zařízení a dělá co potřebuje, uživatelé eSIM mohou jen doufat, že se někde chytí, protože svůj eSIM profil znovu a jinde nezaregistrují (nebo ano, ale nevratně). IoT node to sám neudělá. Sdílení SIM profilů, neboli Remote SIM provisioning, zůstal nedořešen zejména proto, že téma 5G a jeho překotná standardizace odsunula všechny další otázky na druhou kolej. Nyní se zdá, že čas pro dořešení sdílení SIM přichází. Hybnou silou je mimo jiné trh automotive, který inzenzivně řeší současný přenos telematických dat, dat o vozidle a obsahu infotainmentu jako službu, pochopitelně poskytovanou a podporovanou různými operátory. Zatímco 5G technicky vše zvládne, připojení přes jeden profil a jediného operátora není akceptovatelné.  

Hlavním problémem, který eSIM a iSIM dosud blokuje, je nedořešené globální sdílení SIM profilů, tedy jakási globální databáze, ve které operátoři mohli získat přístup pro SIM profil, pokud si to jeho vlastník vyžádá (a to bez potvrzení na zařízení).  Již existuje pecifikace GSMA Embedded SIM, kterou zatím podpořilo asi dvacet operátorů, dvě M2M aliance a řada OEM výrobců. Nejnovější verze specifikace GSMA nyní obsahuje interoperabilitu profilů, která zjednoduší proces připojování zařízení M2M a zvýší flexibilitu pro budoucí podnikání operátorů mobilních sítí a výrobců OEM. MWC v roce 2024 tak pravděpodobně přinese další krok v globální akceptaci tohoto standardu.

Vydání komerčních, průmyslově certifikovaných iSIM karet od společností jako Qualcomm a Thales během roku 2023 má potenciál spustit trend masového přijetí této nové technologie eSIM, přičemž výzkum společnosti Kaleido Intelligence naznačuje, že trh iSIM vzroste do roku 2027 na 300 milionů kusů. Stejně jako eSIM i iSIM umožňuje vzdáleně stahovat uživatelské profily "bezdrátově", aniž by bylo nutné provádět pracnější proces fyzického nákupu a instalace SIM karty. Kromě jasného uživatelského přínosu je tato funkce atraktivní pro výrobce, protože znamená, že eSIM lze integrovat během výrobního procesu, aniž by bylo nutné později SIM kartu fyzicky přidávat. Například výrobce automobilů v Německu by nyní mohl dodávat propojené automobily po celém světě a okamžitě je vzdáleně poskytovat v síti jakéhokoli mobilního operátora na místním trhu, aniž by to dělal fyzicky.

Stejně jako eSIM poskytuje i iSIM vylepšené zabezpečení. Například iSIM od Qualcommu a Thales dodržuje schéma GSMA eUICC Security Assurance (eSA), což je dynamický soubor postupů pro hodnocení bezpečnosti elektronické karty s univerzálními integrovanými obvody (eUICC). Obě společnosti potvrdily, že bezpečnostní certifikace GSMA zajišťuje, že jejich produkt iSIM podporuje stejně vysoké standardy kybernetické ochrany a flexibilní konektivitu kdykoli a kdekoli, jakou nabízí nejnovější generace eSIM.

https://www.gsma.com/iot/embedded-sim/
gsma.com/esim

https://kigen.com/products/isim/
https://www.thalesgroup.com/en/markets/digital-identity-and-security/mobile/connectivity/isim https://www.qualcomm.com/news/releases/2023/02/qualcomm-and-thales-unveil-world-s-first-gsma-compliant-isim-wit

Hodnocení článku: