Jste zde

Co vše je dnes Industry 4.0?

Průmysl 4.0 je na tom podobně, jako ještě před rokem internet věcí. Všichni o něm hovoří, je to budoucnost, jen je trochu nekonkrétní. Letošní ročník veletrhu Hannover Messe pomohl tuto záhadu rozkódovat. 

Co vše se vejde za výraz Industry 4.0? Abychom to zjednodušili, vypůjčíme si některé titulky z webu Hannover Messe:

  • Úsporná čerpadla komunikují přes cloud (internet věcí)
  • Myšlenka ve stroji (o chytré továrně a IT řešení)
  • RFID ve VW – Inovace s existující technologií
  • Robot pro všechny (robotika se v sekci vyskytuje asi 10x)
  • Srdce Průmyslu 4.0 jsou lidé (HMI a software výrobních linek)
  • Stroj času průmyslu 4.0 (IoT portál)
  • Tajný pohon pro průmysl 4.0 (PLM)
  • Rychlé procesy pro dlouhé cesty (IT systémy v logistice)

Industry 4.0 tedy nepředstavuje jediný standard, ale obal pro všechny, kdo se chtějí zapojit do čtvrté průmyslové revoluce. Stejně jako u internetu věcí už není čas čekat, zda někde vznikne obecný standard a někdo poradí, jaká cesta je ta správná.

Industry 4.0 a IoT

První novinka, která nás zaujala, je platforma Centersight německé firmy Device Insight, která propojuje internet věcí a komunikační standard OPC Unified Architecture pro obousměrnou komunikaci strojů a systémů

Analytici označili tuto firmu za vycházející hvězdu průmyslu 4.0 a Internetu věcí pro automobilový průmysl. Firma předpokládá, že její řešení najde uplatnění ve strojírenství, stavebnictví, automatizaci, v oblasti chytrých domů, lékařských přístrojích a energetice. Není to jediný příklad, kde se průmysl 4.0 a internet věcí v podstatě prolínají.

Revival RFID ve VW

Klíčovým sektorem pro průmysl 4.0 bude v nejbližší době v Evropě pravděpodobně výroba automobilů. Dynamika trhu, konkurence a potřeba neustálé inovace a snižování nákladů tlačí firmy k novým věcem. Nemusí jít vždy o převratné novinky, jako například u Volkswagenu. Firma oznámila, že do výroby a dodavatelského řetězce v příštích letech důsledně zařadí RFID identifikaci dílů.

Ačkoli samotná technologie je stará přes 30 let, její zlatá éra začala zhruba před deseti lety. VW ji používá k trasování vozidel, kontejnerů a prototypových dílů. To je důležité, protože prototypy a vývojová vozidla procházejí často modifikacemi a díly z nich procházejí řadou oddělení. Systém nyní umožňuje sledovat sestavu jednotlivých vozů i pohyb dílů po vývojovém oddělení.

U dílů pro sériovou výrobu VW nasadil tento standard také u dodavatelů. V současnosti RFID tagy značí díly 235 dodavatelů VW a do konce roku 2016 jich bude 400. Na tom je vidět, jak rozhodnutí velkých firem ovlivní řadu dalších subjektů. Některé prvky průmyslu 4.0 tak budou nuceny nasadit i menší firmy, které budou chtít udržet krok s velkými odběrateli.

Digitální továrna

Dalším trendem, který je v Industry 4.0 výrazně vidět, je propojování databázových a výrobních systémů. IBM na příkladu výrobního závodu traktorů John Deere v Mannheimu předvedla pilotní projekt propojení ERP, automatizace, logistiky a výrobní linky. Celý proces je uzpůsoben výrobě více variant traktorů najednou. Pracovníkům na lince tak systém předává informace o dílech i dokumentaci, která má být použita. Jednotlivé operace jsou v reálném čase  potvrzovány a reportovány. Systém umožňuje využít automatické rozpoznávání obrazu k hledání informací nebo řešení problémů. Podobný koncept předloni představila firma Airbus.

www.hannovermesse.de
www.device-insight.com/en/centersight-iot-platform.html

Hodnocení článku: