Jste zde

Evoluce prostředí: vývojář nebo maker?

Každý z přístupů má svá pro a proti a každý může vest k výsledku jinou cestou. Z čeho může těžit maker, tedy vývojář, inovátor, vynálezce i nadšenec v jedné osobě?

Od té doby, co jsem v roce 1977 dostal svůj první počítač - Commodore VIC-20 s pouhými 3 583 bajty základní programové paměti - jsem na celoživotní cestě řešení problémů a inovací. Dnes se dá říci, že jsem maker. 
Z makerství mám spoustu radosti a uspokojení. Většina konstruktérů tráví spoustu času přemýšlením o tom, jak věci zlepšit a zefektivnit, a často mají větší technický záběr. Ale makeři se jednoduše ptají: "Jak mohu zařídit, aby to fungovalo?" A zde existuje široké spektrum úrovně technických dovedností a komerčních cílů. Mnoho lidí začíná v malém se zábavnými projekty, jako je například vytvoření stroje, který chladí pivo, když pošlou zprávu, že jedou domů z práce. Není problém začít v malém. A od tohoto bodu pohání zvědavost řadu makerů, aby pokračovali v navrhování nových věcí. 
Makeři mají šanci dotáhnout projekty až ke konečnému cíli a zároveň řešit problémy, a to od nápadů přes praktickou práci až po programování. V komunitě makerů existuje základní vášeň pro učení a sdílení těchto znalostí s ostatními. Koneckonců, to je důvod, proč jsou makerská setkání často označována jako největší setkání „show-and-tell“. A tato vášeň je jen jedním z prvků, které odlišují dnešní komunitu makerů s prostředím před pouhými 10 až 15 lety.

V době, kdy se začínalo s 32 bitovými embedded systémy, vyžadovalo obrovské množství úsilí jen vytvoření rozhraní paměti. Na rozdíl od dneška si lidé potřebovali vytvořit svůj vlastní řadič, natož aby měli paměť integrovanou na čipu. Od in-circuit emulátoru až po vývojovou desku a každé místo pro integrované vývojové prostředí (IDE) může jen začátek stát desítky tisíc dolarů. Ale dnes to vše lze pořídit za méně než 20 dolarů, což umožnuje mnohem více lidem začít stavět.

Díky neustálému duchu zvídavosti, učení a inovací sev posledních pár letech makerům otevřely široké možnosti. S technologiemi, které jsou stále levnější a uživatelsky přívětivější, je nyní tvorba pro makery dostupnější než kdykoli předtím. Například u levných, vysoce výkonných mikrokontrolérových desek, jako je platforma Pico založená na Raspberry Pi RP2040, kterou lze programovat pomocí MicroPython, nebo Adafruit a další desky kompatibilní s CircuitPython od jiných výrobců, už není potřeba řešit správu desek. Lidé mohou psát svůj program v jednodušším skriptovacím kódu Python, aby mohli ovládat hardware, místo toho, aby museli používat složité nízkoúrovňové jazyky jako C nebo C++, což je dělá skvělými pro začátečníky. Namísto složitých integrovaných vývojových prostředí a správců desek pro kompilaci, připojení a stahování spustitelných souborů se desky identifikují jako flash disk, přetáhnete do něj textový soubor a interpret se jednoduše načte a spustí za běhu.

Zavedení ekosystémů jako Qwiic od Sparkfun a STEMMA QT od Adafruit také zjednodušuje proces návrhu. Konektory JST na konci těchto desek umožňují jejich řetězení, takže rychlé prototypování je jednodušší než kdy předtím. Adafruit Feather je další flexibilní a výkonná rodina základních desek mikrokontrolérů (Feathers) a dceřiných desek (Wings) se širokou škálou možností - jakmile si někdo vybere Feather (mozek systému), může teoreticky přidat jakékoli Wings potřebné pro funkce, jako jsou displeje, bezdrátová komunikace, protokolování dat a další. 
MicroMod od SparkFun je dalším systémem, který mění hru pro seriózní inženýry i makery. Rád o tom přemýšlím jako „Sous-chef“ pro elektroniku. MicroMod využívá formát M.2 a umožňuje jednotlivcům vytvářet vlastní řešení výběrem jen těch bloků, které chtějí použít, a jejich přidáním na hlavní desky nebo řídicí desky. Konstruktéři a makeřisi vyberou, který MCU použít, jaké funkce jako LoRa nebo Single Pair Ethernet potřebují a jaké senzory nebo vstupy/výstupy chtějí, a vše se jednoduše připojí buď přes M.2 konektor pro MCU a funkce, nebo JST konektor pro Qwiic. senzory a další IO. Neexistuje jednodušší způsob pro softwarového vývojáře,  jak získat hotový hardware , nebo pro hardwarového inženýra, který potřebuje řešení pro rychlé prototypování. Z pohledu makera mohou využít MicroMod k vytvoření přesných funkcí, které potřebují, aby pomohly dovést jejich koncept k realizaci.

Micro:bit je systém na opačném konci spektra, který usnadňuje mladým zájemcům o STEM programování pomocí kódu v blokovém formátu a poté jej jedním kliknutím přepnout na Javu. Využitím Microsoft MakeCode mohou studenti rychle a snadno začít využívat LED a senzory k propojení elektroniky s okolním světem. Ještě lepší je, že společnosti jako Pimoroni, Kitronik, Seeed, SparkFun a Adafruit skutečně rozšířily ekosystém Micro:bit a vyvinuly spoustu doplňkových řešení, která pomohou vychovat další generaci makerů a inženýrů. Adafruit dokonce vytvořil platformu CLUE, která je kompatibilní s Micro:bit, ale přidává další funkce, jako je barevný TFT displej a spoustu senzorů včetně pohybu, světla, teploty, vlhkosti a zvuku. 

Existuje mnoho zdrojů na pomoc makerům. Kdokoli může přejít na GitHub nebo Instructables a najít soubory téměř čehokoli. Digi-Key Maker.io poskytuje informace, projekty, nápady, nástroje a další, které pomáhají a inspirují tvůrce. Existuje tolik vynikajících zdrojů, jako jsou průvodci učením nebo připojením, které provádějí projekty krok za krokem a pomáhají lidem uvést projekty do pohybu.

Aktivity tvůrců jsou zahrnuty také v průmyslových odvětvích. Od GE po Google, mnoho velkých společností založených na technologiích podporuje kreativitu a inovace svých zaměstnanců tím, že jim poskytuje vlastní zóny pro makery. Myšlenkový proces makerů dívat se na něco a vidět to jiným způsobem je užitečný pro řešení problémů na všech úrovních společnosti. Lidé s přístupem makerů vedou také v oblastech, jako je strojové učení/AI a robotika. To jsou oblasti, kde tvůrci posouvají inovace kupředu.

Společnost Digi-Key má také makerský přístup v hluboké historii. V roce 1972 vytvořil Dr. Ronald Stordahl „Digi-Keyer“ - sadu pro radioamatéry, která pomáhala přenášet morseovku. To pak vedlo k tomu, že zbylé součástky prodal - nejprve elektronickým fandům a poté na komerční trh. Tento duch výrobce pokračuje ve společnosti Digi-Key i dnes. Například během pandemie, kdy jsme nemohli dostat do rukou přenosný dezinfekční přístroj naši konstruktéři sami vytvořili UV tunel, aby dezinfikovali tisíce tašek, které nesou produkt naším distribučním centrem. Tunel využívá UV světlo k zabití 99,99 procenta organismů na přepravkách, včetně koronaviru, což drasticky snižuje kontakt se zaměstnanci.

Nová generace makerů a konstruktérů přichází v době, kdy mají inovace a kreativitu skutečně na dosah ruky, od nových technologií po rozsáhlé zdroje vzdělávání.Jsem nadšený, že uvidím, čeho mohou dosáhnout příště. Sečteno a podtrženo, nebylo nikdy jednodušší něco postavit, a to pro každého, od makerů-tvůrců po konstruktéry. Klíčem je prostě začít.

David Sandys je ředitelem technického marketingu ve společnosti Digi-Key Electronics . Společnost Digi-Key je lídrem a neustálým inovátorem v distribuci vysoce kvalitních elektronických součástek a produktů pro automatizaci po celém světě a poskytuje více než 13,4 milionů součástek od více než 2 300 kvalitních značkových výrobců.

 

Hodnocení článku: