Jste zde

GSMA rozhýbe vývoj 5G pro Connected Cars

Krok vpřed zaznamenal vývoj okolo 5G sítí. Asociace GSMA a 5GAA se dohodly na spolupráci, která by měla urychlit vývoj a nasazení systémů 5G pro automobily a dopravní infrastrukturu.

Podepsání dohody je nepochybně dobrá zpráva. Ještě před několika týdny se zdálo, že 5G ustrne na tom, jak ve velkoměstech co nejrychleji spustit síť, která majitelům nejnovějších smartphonů poskytne co nejrychlejší data. Zájem GSMA, tedy světové asociace operátorů znamená, že operátoři jsou ochotni do nového segmentu investovat nejen technicky, ale také pomoci trhy rozhýbat.

V případě komunikace V2X to přitom není lehký úkol, protože sdílení informací probíhá vždy na úrovni systémů, které pochází od různých výrobců (pravděpodobnost, že se budou chtít srazit dvě auta stejné značky a modelu se stejnou elektronikou je minimální) a zároveň se starají o jinou součást dopravy (auta, semafory, zařízení veřejné dopravy). To vše musí probíhat v reálném čase a v režii samotných zařízení. Se všemocnou cloud aplikací, která by řídila dopravu a každou koloběžku se nepočítá.  

Dohoda o spolupráci mezi GSMA a 5G Automotive Association (5GAA) je zatím uzavřena na tři roky a klade si za cíl řešit otázky samotného standardu s využitím spektra 5,9 GHz, vyhraženého pro Internet of Vehicles. Hlavní body tvoří bezpečnost, a to jak z hlediska dopravy, tak systémů samotných a samozřejmě ochrana soukromí. Otázky, jaké informace má každé zařízení sdílet s ostatními vozidly, uživateli komunikace, dopravní infrastrukturou i cloud aplikacemi, jsou velmi složité. Primární ochrana soukromí, tak jak ji známe nyní, dostává v kontextu V2X etický rozměr. Koho chránit více? Nebo, jak již nyní koluje mezi vývojáři: Koho zabít dřív?

Obě asociace si uvědomují, že dobrý základ standardu bude klíčem k tomu, aby se V2X komunikace vůbec prosadila. Zatímco komunikaci V2V si zaplatí majitelé vozů a státy je k tomu třeba i donutí, vybudování a údržbu komunikace pro veřejnou infrastrukturu zaplatí veřejné rozpočty. Na jednu stranu je jisté, že ve jménu klimatického boje se z toho stane líbivé heslo. Na druhé straně je jisté, že příliš široké funkce za drahé peníze se pravděpodobně nepodaří spustit a využít v průběhu životního cyklu samotné technologie a hrozí tak velké plýtvání a ztráty.

Zajímavý je také globální pohled na věc. Zatímco americký trh vidí jako největší přínos pro bezpečnost komunikaci V2V, asijské trhy se těší na regulaci dopravy v přelidněných aglomeracích. Zájmy USA a Evropy spojuje vize chytrého řízení provozu, které by snížilo emise.

https://www.gsma.com/

Hodnocení článku: