Jste zde

Ušetřili jste mi měsíc vývoje aneb změna je v lidech

Článek o technické podpoře v SOS electronic, který vyšel na podzim, rozpoutal diskuzi o zkušenostech zákazníků se službami této firmy.
Záporné i kladné příspěvky se shodly na tom, že v SOS se v posledních letech hodně změnilo a to k lepšímu. Co stojí za touto změnou? Na to jsme se zeptali jednatele společnosti Jána Sesztáka.
 
 

Z názorů čtenářů HW serveru jsme zaznamenali pozitivní ohlas na změny vašich služeb. Můžete nám přiblížit jejich historii?

 
Proměna SOS electronic se odehrává v několika rovinách. První v pořadí byla otázka ekonomická, kdy jsme pochopili, že pokud má naše firma získávat zákazníky na trzích v Česku, Polsku, Maďarsku a dalších zemích, kde působíme, musíme zajistit konkurenceschopnou a do jisté míry unifikovanou službu. Neméně důležitá byla otázka toho, v čem se od ostatních distributorů můžeme odlišit. Vsadili jsme na to zdánlivě nejjednodušší a to na osobní a lidský přístup k našim zákazníkům.
 
 

V čem spočívá unifikace vašich služeb?

 
Určitě je to otázka objednávkového systému a celého řetězce logistiky. Způsob práce s objednávkou a termíny pro její vyřízení jsou jádrem našeho byznysu. Nastavené parametry dávají jistotu našim zákazníkům i celému týmu obchodu a technické podpory. Když obchodník přijme objednávku musí vědět, že zboží opravdu odejde druhý den v 11 hodin přepravní službou k zákazníkovi, protože obchodník je ten, kdo tváří v tvář ručí zákazníkovi za to, co jsme jako firma slíbili. I to byl jeden z impulzů, který vedl k tomu, že jsme centralizovali sklad a expedici a opustili koncepci pobočkových skladů. Zákazníci poznali změnu okamžitě, mezi naším nákupem a jejich expedovanou zásilkou odpadl jeden zbytečný krok, který v systému „do druhého dne“ nemá co dělat.
 
 

 
 

Jak se v tomto tempu dá přidat ještě osobní přístup?

 
  • „Neschováváme se za součástky a nepoužíváme spojení to nejde,“ říká jednatel společnosti SOS electronic, Ján Seszták
Víte, zákazník nepotřebuje vždy jen to, co máme zrovna na skladě. Například nákupčí výrobní firmy má klasický BoM (Bill of Material), rozpis, podle kterého začíná nakupovat pro nový produkt. Vzhledem k výrobnímu cyklu osazování desek, spolupráce s kooperanty a dalšími faktory musí vyřešit to, aby se správný materiál sešel ve správnou dobu na správném místě. To je okamžik, kdy počítače a objednávkové systémy nestačí. My se neschováváme za součástky a nepoužíváme spojení „to nejde“. Vždy hledáme cestu vpřed namísto překážek a zákazníkům vycházíme maximálně vstříc, samozřejmě v rozumné míře. Řadě stresových situací tak předchází i naše technická podpora, kdy se zákazníky již ve fázi návrhu nového produktu konzultujeme optimální součástkové složení, které jim zajistí bezproblémové zásobování materiálem v průběhu celého životního cyklu výrobku.
 
U zákazníků nepodporujeme jen nákupčí a jejich potřeby. Staráme se také o vývojáře, kterým na našich bezplatných školeních společně s výrobci ukazujeme, jak obvody navrhovat efektivněji a rychleji. Občas se také stává, že zákazník narazí na problém, na který nestačí ani on sám, ani naše technická podpora. V takovém případě dokážeme během pár dní domluvit návštěvu technicky znalého zástupce výrobce součástky přímo u zákazníka. Tak podle nás vypadá a má vypadat osobní a lidský přístup i v tak technickém sektoru, jakým je elektronika. Navíc je to krok, který vám každý distributor nenabídne. Je logické, že posun vztahu odběratel-dodavatel na úroveň partnerství dokáží partneři ocenit a nám se to dlouhodobě vyplácí.
 
 

A co brání tomu, aby zákazníci využili vaší technickou podporu a nakonec součástky objednali někde jinde, kde najdou nejnižší cenu?

 
Nic. Ale zeptám se vás, když se vyskytne nějaký problém při nákupu, jak vám ten nejlacinější distributor poradí a pomůže? Postaví se k řešení vašeho problému stejně empaticky? A pomůže vám s vývojem dalších aplikací? To jsou otázky, na které si musíte umět odpovědět ještě před nákupem. Loni nám na jednom workshopu zákazník mezi řečí řekl, že jsme mu ušetřili měsíc vývoje. Kdo získá víc? Ten kdo ušetří pár haléřů na součástce nebo ten, kdo ušetří stotisícové sumy v nákladech na vývoj?
 
 
 

Jak tento lidský přístup vnímají vaši zaměstnanci?

 
Pokud za ně mohu mluvit, tak dobře. Naše interní prostředí již funguje tak, že základem je opravdu lidskost, tedy pojmy jako zodpovědnost, čestnost, upřímnost. Až k nim je přidána odbornost a profesionalita. Vždy hledáme silné stránky každého člověka, které můžeme rozvíjet a které využívá při práci. Díky tomu máme téměř nulovou fluktuaci.
 
 

Dá se tato koncepce skloubit s tlakem na přesnost a rychlost práce?

 
Jistě dá, je to dobře vidět i na našem systému expedice zboží. I když bychom mohli koupit roboty, kteří by jednotlivé položky vyvezli z pozice B256 do zásilky 32589, v celkovém čase 10 minut a 7 sekund, raději to děláme osobně. Díky tomu se nám daří lépe kompletovat, balit a kontrolovat zásilky našich zákazníků. Proto máme minimální chybovost při expedici. Zásilka je přitom expedována bez prodlení. Objednávka, přijatá do 9 hodin zpravidla odchází odpoledne ve stejný den.
 
 
 

Je ještě něco, s čím byste se chtěl podělit s našimi čtenáři?

 
Budu rád, pokud si z celého rozhovoru odnesou jednu důležitou myšlenku. Dnes nevyhrává ten, kdo něco vyrobí nejlevněji, ale ten nejrychlejší. Čas jsou peníze. A proto se nesoustřeďte jen na nejlevnější materiál, ale také na celkové náklady, za které dokážete výrobek vyvinout a uvést na trh. Často vidíme, kolik zbytečných hodin vývoje a kolik slepých uliček musí firmy projít ve jménu nejlevnějšího návrhu jednoho výrobku. Není lepší vhodným výběrem součástek a technickou podporou zvenku tento čas zkrátit a snížit tím celkové náklady? S námi to můžete zkusit a my se vám pokusíme pomoci!
 
 
Děkujeme za rozhovor.
 
 
S firmou SOS electronic se můžete setkat na veletrhu Amper na stánku F 024. Mezinárodní veletrh elektrotechniky, elektroniky, automatizace a komunikace Amper 2013 se bude konat v termínu od 19. do 22. března 2013 opět na Výstavišti Brno.

 

 

Hodnocení článku: 

Kontaktujte svého distributora

* Hvězdičkou (*) označené údaje jsou povinné.

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem.