Jste zde

Vývojáři mění crowdfunding na prodejní kanál

Místo dobré myšlenky dárci financují naději na dodání zboží.K čemu je to v případě modulů nebo vývojových kitů dobré? Na co si dát pozor? Příklady z tuzemska i zahraničí ukazují, že firmy podporu nehledají jen pro nové nápady a myšlenky. V řadě případů jde o produkty, připravené k sériové výrobě a jde jen o to vzbudit větší zájem a prodat celou sérii. 

Původní myšlenka společného financování projektů formou sbírky je zajímavá. Složit se na dobrou věc a potom očekávat, jak dopadne, sledovat příběh a těšit se na nějakou odměnu, kterou většinou dárce dostane. Firma Pycom, která se touto cestou vydala, úspěšně získala velkého investora na jeden ze svých projektů.

Myšlenka se dá bohužel transformovat. Za 70 Eur dostane dárce jeden demoset, za 135 Eur dva. Za 199 Eur potom vývojář přidá vývojový kit. Pokud dárci dodají cílovou částku, nechá firma sérii vyrobit. Řada projektů má podobé rysy. Peníze se vyberou v očekávaném čase. Firma komunikuje, vše je skvělé. Začáná expedovat, ale pozor: k dispozici je zatím jen 150 kusů… ostatní si budou muset počkat (!) a tak dále. Již osmý měsíc probíhá expedice.

Aktuální světová nabídka

Co se v současnosti na crowdfundingových serverech najde:

Kickstarter.com

 48 projektů, vyhledaných na výraz development kit. Řada z nich je založena na platformě Arduino, některé to přiznávají, jiné raději ne. Zajímavostí je SplashBase Development Kit, postavený kompletně na součástkách TI. Není nutné zdůrazňovat, že u TI jistě existuje také takový. Sice bude stát dvakrát tolik, ale bude s určitostí fungovat.

Indiegogo.com

Projekty vypadají chytře, samotné development kity zde nabízí málokdo. Mezi aktuálními nabídkami najdeme LoPY od Pycomu nebo například RedBlue BLE kit od Kratos digital. Na Indiegogo aktuálně shání peníze také plzeňský Rex controls na svůj projekt průmyslového rozhraní Monarco Hat pro Raspberry Pi. Aktuálně má vybráno přes 6000 Eur z cílové částky 10000.

Na české crowdfundingové servery zatím podobné nabídky nedorazily, zřejmě proto, že trh není velký a všichni se znají navzájem.

Má to smysl?

Aktuální nabídka a příběhy některých firem ukazují, že taková aktivita má několik významů. Firma, která se rozhodne takto nabídnout svůj produkt nebo meziprodukt si s minimálním rizikem ověří, zda  je životaschopný. I v případě, že by peníze nevybrala a zaplatila provizi portálu, budou náklady pod 10% z cílové částky. Pokud se peníze vyberou a zájem je přesto vlažný, sérii modulů nebo kitů dodá a projekt potichu ukončí bez prodělku a bez rizika. Tento risk bohužel na sebe bere kupující. Po několika měsících čekání – za délku nikdo neručí – může dostat modul, který je již překonaný a u kterého dodavatel nikdy nezajistí slibovanou podporu. Velkou neznámou jsou také použité součástky. Když je vývojář limitován obvyklým kritériem time-to-market, není rozumné se na tyto nabídky spoléhat.
Některé příklady, o kterých se píše, ale ukazují, že i tato cesta dokáže přilákat seriózní investory. Zdá se, že technologické firmy používají crowdfundingové servery jako skvělý zdroj pro monitoring potenciálních akvizic startupů nebo vývojových týmů. A každý kdo tuto cestu zkusí je bezesporu nadějný a inovativní.

 

Hodnocení článku: