Co vše se vejde za výraz Industry 4.0? Abychom to zjednodušili, vypůjčíme si některé titulky z webu Hannover Messe:
- Úsporná čerpadla komunikují přes cloud (internet věcí)
- Myšlenka ve stroji (o chytré továrně a IT řešení)
- RFID ve VW – Inovace s existující technologií
- Robot pro všechny (robotika se v sekci vyskytuje asi 10x)
- Srdce Průmyslu 4.0 jsou lidé (HMI a software výrobních linek)
- Stroj času průmyslu 4.0 (IoT portál)
- Tajný pohon pro průmysl 4.0 (PLM)
- Rychlé procesy pro dlouhé cesty (IT systémy v logistice)
Industry 4.0 tedy nepředstavuje jediný standard, ale obal pro všechny, kdo se chtějí zapojit do čtvrté průmyslové revoluce. Stejně jako u internetu věcí už není čas čekat, zda někde vznikne obecný standard a někdo poradí, jaká cesta je ta správná.
Industry 4.0 a IoT
První novinka, která nás zaujala, je platforma Centersight německé firmy Device Insight, která propojuje internet věcí a komunikační standard OPC Unified Architecture pro obousměrnou komunikaci strojů a systémů
Analytici označili tuto firmu za vycházející hvězdu průmyslu 4.0 a Internetu věcí pro automobilový průmysl. Firma předpokládá, že její řešení najde uplatnění ve strojírenství, stavebnictví, automatizaci, v oblasti chytrých domů, lékařských přístrojích a energetice. Není to jediný příklad, kde se průmysl 4.0 a internet věcí v podstatě prolínají.
Revival RFID ve VW
Klíčovým sektorem pro průmysl 4.0 bude v nejbližší době v Evropě pravděpodobně výroba automobilů. Dynamika trhu, konkurence a potřeba neustálé inovace a snižování nákladů tlačí firmy k novým věcem. Nemusí jít vždy o převratné novinky, jako například u Volkswagenu. Firma oznámila, že do výroby a dodavatelského řetězce v příštích letech důsledně zařadí RFID identifikaci dílů.
Ačkoli samotná technologie je stará přes 30 let, její zlatá éra začala zhruba před deseti lety. VW ji používá k trasování vozidel, kontejnerů a prototypových dílů. To je důležité, protože prototypy a vývojová vozidla procházejí často modifikacemi a díly z nich procházejí řadou oddělení. Systém nyní umožňuje sledovat sestavu jednotlivých vozů i pohyb dílů po vývojovém oddělení.
U dílů pro sériovou výrobu VW nasadil tento standard také u dodavatelů. V současnosti RFID tagy značí díly 235 dodavatelů VW a do konce roku 2016 jich bude 400. Na tom je vidět, jak rozhodnutí velkých firem ovlivní řadu dalších subjektů. Některé prvky průmyslu 4.0 tak budou nuceny nasadit i menší firmy, které budou chtít udržet krok s velkými odběrateli.
Digitální továrna
Dalším trendem, který je v Industry 4.0 výrazně vidět, je propojování databázových a výrobních systémů. IBM na příkladu výrobního závodu traktorů John Deere v Mannheimu předvedla pilotní projekt propojení ERP, automatizace, logistiky a výrobní linky. Celý proces je uzpůsoben výrobě více variant traktorů najednou. Pracovníkům na lince tak systém předává informace o dílech i dokumentaci, která má být použita. Jednotlivé operace jsou v reálném čase potvrzovány a reportovány. Systém umožňuje využít automatické rozpoznávání obrazu k hledání informací nebo řešení problémů. Podobný koncept předloni představila firma Airbus.
www.hannovermesse.de
www.device-insight.com/en/centersight-iot-platform.html