Klíčem k řešení bylo garantovat stálost rychlosti při relativně pomalém pohybu od 50 mm/s ( až do 500 mm/s) s odchylkou maximálně 0,5 %. Tažná trať s využitím lineárního polohovacího zařízení - na rozdíl od aerodynamického tunelu - přináší obdobné možnosti měření za výrazně nižší pořizovací náklady. Kalibrované anemometry pak slouží mimo jiné například při regulacích vzduchotechnického zařízení budov a provozů, klimatizace nebo při sledování netěsnosti čistých prostor a dalších poruch vzduchotechniky.
„Tento lineární polohovací modul je součástí státního etalonu pro nízké rychlosti proudění. Princip etalonu je opačný jak u aerodynamického tunelu, kde je měřidlo vystaveno proudu vzduchu. V tomto případě je testované měřidlo taženo nastavenou rychlostí klidným vzduchem. Lineární polohovací modul zajišťuje vyvození a udržování zmíněné nastavené konstantní rychlosti vozíku s měřidlem,“ popisuje aplikaci ing. Jan Sluše z brněnské pobočky Českého metrologického institutu.
Před započetím realizace se provádělo několik testovacích procedur v sídle společnosti HIWIN v Brně. Zde se především testovaly vlivy jednotlivých prvků na stabilitu rychlosti. Jednou z nastolených otázek byl i výběr typu odměřování. Po testování stál odběratel (Český metrologický institut) před rozhodnutím, zda zvolit magnetické odměřování nebo odměřování optické. Z výsledků testovacích měření se pak jako stabilnější řešení (nízká fluktuace rychlosti) jevilo optické odměřování, které také bylo nakonec zvoleno.
„Aplikace pro Český metrologický institut představovala pro HIWIN zajímavou výzvu, jak maximálně využít a prokázat vysokou přesnost a spolehlivost polohovacích zařízení HIWIN s lineárními motory,“ doplňuje Ing. Martin Kaván, projektový manažer HIWIN s.r.o., a dodává: „Největší nároky byly kladeny na nízkou fluktuaci rychlosti od nastavené hodnoty rychlosti. Dalším specifikem byla délka polohovacího modulu, která je v tomto případě dvanáct a půl metru.“