Začátek roku 2020 přinesl dva přelomové body pro pohyb zboží: Brexit a ochromení čínské ekonomiky, zaviněné epidemií. Obě události mají podobné symptomy. Dosud poklidný, pravidelný a předvídatelný tok zboží, včetně součástek a polotovarů, se stává nejistým.
Firmy, které dlouhá léta profitovaly z optimalizace nákladů přesunem výroby nebo zpracování a vsadily na to, že logistika bude mít stále kratší dodací lhůty, se nyní ocitají v nejistotě. Dodavatelé, kteří si drželi dražší výrobu i sklady ve svých zemích, mají opět navrch.
Tok informací se jako vždy vyvíjí. Nejprve se zdálo, že tradiční čínská odstávka v období oslav nového roku se jen o pár dní prodlouží. Ještě v tomto období zejména logistické firmy varovaly, že obnovení pravidelnosti toku zboží z Číny bude trvat daleko déle. Například společnost Geis CZ Air+Sea, obeznámená se situací a kapacitou čínských letišť a přístavů, již v té době předpokládala, že obnovení hladkých dodávek může trvat několik týdnů či měsíců. Stejný komentář vydal například Maersk nebo RailFreight. To potvrzuje i současný stav, kdy původně oznámené obnovení provozu řady továren v Číně bylo opět odloženo.
Řada globálních firem začala své zákazníky připravovat na to, že dodávky z Číny mohou váznout. Jenomže tím musí odkrýt své zdroje, které dosud využívaly v neveřejném režimu. Výrobci své závody v Číně neskrývají, naopak je často vystavují na odiv a chlubí se jejich technikou i spolehlivostí, jenomže nyní vyplouvají na povrch jejich vazby uvnitř Číny. Tedy subdodávky materiálu, přesuny rozpracovaných komponent a podobně. Vlastní továrna je jedna věc, kolik procent operací z výrobního procesu obstará, je věc druhá. Kde a za jakých podmínek jsou realizovány subdodávky, nemá nikdo zájem zveřejňovat. Již první náhled ukazuje, jak důležitý průmyslový region je provincie Hubei a kolik firem je závislých na tamním průmyslu. Navíc nikdo přesně není schopen popsat, jaké dopady a jaká doba zotavení bude nutná pro logistiku uvnitř Číny.
O poznání složitější situaci řeší i výrobci z Koreje, Taiwanu, Hong-Kongu Malajsie i Japonska, kteří jsou závislí nejen na komponentech z Číny, ale také na pracovnících ze zahraničí, kteří z důvodu nařízení úřadů nemohou nastoupit zpět do práce.
V důsledku toho jsou naše mailové schránky častým cílem dopisů, kde firmy na možná zpoždění upozorňují. U distributorů vznikají speciální stránky se stanovisky jednotlivých dodavatelů i se semafory očekávaných problémů. Je jasné, že problémy s dostupností rychle přinesou také růst cen, skupování strategických zásob i další jevy, které nepotěší manažery nákupu ani plánovače výroby.
Z pohledu globální ekonomiky se možná projeví i opačný trend. Nákupní hlad v Číně poklesne a tím se uvolní vysoké procento zboží, které bude nutné alokovat jinde. Elektronika a automobily patří v Číně k ukazatelům rozvoje ekonomiky, takže pokles poptávky částečně pokryje propad výroby. Skutečný dopad bude možné posoudit až po několika měsících, pravděpodobně ne dříve než koncem roku 2020. Jisté je, že klidné časy na trhu součástek a elektroniky se jen tak nevrátí.
https://www.avnet.com/wps/portal/us/about-avnet/business-updates/coronavirus/
https://www.arrow.com/en/research-and-events/articles/update-regarding-coronavirus-situation
https://www.rutronik.com/de/nachrichten/meldungen-2020/coronavirus-auswirkungen-auf-die-liefersituation/
https://cz.mouser.com/service-alerts/
https://www.digikey.com/en/help/coronavirus