Vyzpovídali jsme obchodního manažera pro globální klientelu a partnery Martina Mojžíše z Unipi technology o tom, jak se poprali s nástrahami roku 2022. Co vše dělají pro to, aby vyhověli svým zákazníkům i v následujících letech. A o překvapeních, která potkali na cestě.
Co v tomto roce zajímalo zákazníky nejvíce?
Zákazníci se nás v letošním roce nejčastěji ptali na dostupnost produktů s ohledem na globální součástkovou krizi. A také na to, jak bude Unipi technology schopna vyhovět požadavkům v roce 2023.
I když nastaly situace, které by se daly přirovnat k věštění z křišťálové koule, tak jsme si s tímto nelehkým úkolem poradili. Vyexpedovali jsme všechny objednávky a podnikli jsme kroky k tomu, abychom byli připraveni i na příští rok.
Kdy jste pocítili součástkovou krizi nejvíce?
Začnu tím, že součástková krize nepřišla ze dne na den a úbytek sil dodavatelů elektronických komponent jsme pozorovali delší dobu.
Řekněme, že když se podíváme zpět tak tuto změnu jsme pociťovali již v dubnu 2021, kdy už jsme za sebou měli několik Covidových vln. Absolutním vrcholem krize pro nás byl výpadek dodávek výrobce Raspberry Pi, kdy došlo k zastavení veškerého pohybu těchto mikropočítačů na všech oficiálních distribučních kanálech.
V tento moment se nám také vyplatila nemalá investice do SBC Zulu, které jsme vyvinuli a uvedli loni na trh. Jedná se jednodeskový počítač, který je aktuálně osazen v řadě produktů Patron. Do Zulu vkládáme velkou důvěru z pohledu jeho dlouhodobé dostupnosti a také připravujeme jeho využití v dalších produktových novinkách. Jednoduchost přechodu mezi našimi produktovými řadami umožnila zákazníkům rychle přejít z nedostupných Raspberry Pi produktů na produkty se Zulu.
Jaký vliv měla součástková krize a tento globální nedostatek Raspberry Pi na chod Unipi technology?
Když sečteme veškeré negativní faktory, které nastaly v průběhu let 2021 a 2022 tak nás tyto skutečnosti dostali do bodu, kdy jsme sice museli omezit vývoj nových produktů, ale soustředili jsme se maximálně na to, jak zachovat standardní produktové řady, a jak zajistit rozumnou dostupnost pro všechny naše stávající a také nově příchozí klienty.
Znamenalo to pro nás dost velké úsilí, ale v tom se u nás projevili kvality jednotlivců a celého Unipi týmu, který táhne za jeden provaz. Podařilo se nám zajistit všechen materiál potřebný k výrobě pro předem dohodnuté objednávky i pro objednávky nové.
Jak vnímáte současný stav trhu s komponentami?
Určitá skepse na trhu elektroniky stále setrvává, ale díky tomu, co jsme se naučili a naší úzké spolupráci s dodavateli a se zákazníky, kde si zakládáme hlavně na osobním přístupu, jsme se stále udrželi ve hře. A dokonce jsme se posunuli na vyšší úroveň v kvalitě poskytování služeb a produktů z hlediska termínů, kdy jsme schopni expedovat v řádu dnů nebo pár týdnů. Namísto toho abychom to vzdali a čekali, až vše bude zase jako dřív jsme našli cestu, jak se tomu všemu postavit čelem.