Ještě před pár lety veletrh CES patřil spotřební elektronice a zábavě. Nové mobilní telefony, herní zařízení, smart technologie i skvělé služby operátorů na americkém trhu stačily na několikadenní show, o které se psalo po celém světě.
O pár let později je situace jiná. Spotřební elektronika už nepřináší přelomové novinky v několikaměsíčním cyklu, usadil se i trh softwaru nebo herních zařízení. Významný pokrok je vidět snad jen u virtuální reality. Ta se ale na veletrhu ukazuje obtížně, protože na lidi, zmateně gestikulující v tmavých brýlích, už si ostatní zvykli. Dominantní výrobci, jako Apple, Samsung, Microsoft nebo Sony pořádají své vlastní show, kde se nemusí o pozornost s nikým dělit. Internet všeho se dostal do povědomí veřejnosti, takže chytrou krabičku na cokoli nebo žárovku s aplikací také nemá smysl na veletrh vozit. Není od věci dodat, že například Microsoft se veletrhu zúčastnil naposledy v roce 2012.
Consumer Electronics Show, jak se veletrh od roku 1967 jmenoval, tak postupně přišel o svoji náplň. Nikoli náhodou v posledních letech pořadatel plný název opustil a akci pořádá pod zkratkou CES.
Obsahová transformace show je viditelná v posledních deseti letech a je do značné míry spojena s výrobci čipů. Jejich výrobní program přesahuje sektor spotřební elektroniky a CES se jim díky široké mezinárodní audienci hodil pro představování novinek z oborů, jako jsou IoT, platební terminály nebo zobrazovací technologie pro obchod. K tomu se přidala silná synergie automotive sektoru. Výrobci elektroniky se zprvu soustředili na vývoj infotainmentu pro osobní vozy i pro veřejnou dopravu. Následně se objevily novinky techniky pro elektrická vozidla a dnes na CES vystavují nejen výrobci čipů, ale všichni, kdo dodávají jakékoli technologie pro elektrická vozidla i pro autonomní řízení. Elektronika přidává další novinky z oblasti využití AI pro sledování kolizí nebo posádky vozu, až po infotainment nebo HD audio systémy. Objevuje se už i výraz software defined vehicle. Mezi vystavovateli CES tak nechybí Continental, Valeo, ZF nebo Bosch a hlavními magnety jejich expozic jsou EV převodovky, systémy řízení výkonu a autonomní řízení. Tyto firmy mimochodem pořadatel zařadil i do novinářských okruhů po veletrhu.
Podle stejného vzorce se na CES prosazuje také robotika a chytrý průmysl. Protože jde o americký veletrh, hesla jako Industry 4.0 nebo Green Deal chybí, ale náplň je totožná. Robotika, zdroje, výroba, udržitelnost a samozřejmě IoT patří mezi top témata veletrhu a samozřejmě se objevuje v prezentacích všech výrobců čipů, kteří se veletrhu účastní.
Průmysl na CES znovu vábí také telekomunikační sektor, protože komerční úspěch mobilních sítí 5G je závislý na tom, jak se prosadí v průmyslu a službách mimo oblast veřejných telekomunikačních služeb.
Pořádající asociaci Consumer Technology Association (CTA) se tak podařilo show spotřební elektroniky a zábavy přetransformovat do mixu spotřebitelského sektoru, byznysu, služeb a průmyslu. Spolu s tím se ale vytrácí jeden prvek, který byl pro CES typický – co novinka, to opravdová show. To platí pro prezentace i pro expozice vystavovatelů. Letošní keynotes i ruch v halách si drží usedlejšího ducha, který na CES zdomácněl s online provedením v době covidu. Na druhou stranu CES zaplnil významnou mezeru na americkém trhu. Zatímco v Evropě a zejména v Německu mají průmyslové veletrhy silnou tradici, v USA se dařilo spíše sektorovým akcím a konferencím.
Uvidíme, co na CES najdeme za pár let.
https://www.ces.tech/
https://www.ces.tech/exhibits/product-categories.aspx
https://www.ti.com/about-ti/trade-shows-conferences/ces-consumer-electronics-show.html
https://www.microchip.com/en-us/about/events/ces
https://www.bosch.com/stories/ces-2023/
https://telecoms.com/519185/why-the-telecoms-industry-should-care-about-ces-2023/