Jste zde

První přeshraniční let dronů řízený výhradně přes mobilní síť mezi Lotyšskem a Estonskem

V rámci projektu Connected skies vyzkoušeli mobilní operátoři v Lotyšsku a Estonsku handover dronu. Na první pohled je to úloha, kterou mobilní telefony dělají běžně, při dálkovém řízení dronu je ale klíčová pro letovou bezpečnost.

Komerční drony se prosazují v řadě průmyslových odvětví díky snižování nákladů, zlepšováním bezpečnosti, efektivity a poskytováním řady nových služeb, které dříve nebyly možné. Celkový počet dronů v komerčním provozu dosáhne do roku 2025 86,5 milionu a celkové tržby v tomto segmentu vzrostou v roce 2025 na celém světě na odhadovaných 14 miliard dolarů. Navzdory tomu stále existuje řada výzev, které musí průmysl řešit.

S cílem podpořit bezpečný provoz dronů řízených v režimu bez přímé viditelnosti (BVLOS-Beyond Visual Line Of Sight) prostřednictvím mobilního připojení, v září 2020 mobilní operátor LMT úspěšně dokončil vůbec první přeshraniční let dronů řízený výhradně přes mobilní síť. Dron přeletěl z Lotyšska do Estonska, aniž by došlo ke ztrátě připojení k mobilní síti. Vyřešení této otázky, včetně řízení příslušnosti k síti v příhraničních oblastech, je nutným předpokladem pro dálkově řízené dronové mise, kde konektivitu, identifikaci a navigaci bude zajišťovat mobilní síť. To se týká vzdálených doručovacích, monitorovacích a komunikačních služeb.

Let začal v Lotyšsku a skončil v Estonsku, přičemž multirotorový dron letěl celkem 8 km. Dron byl vybaven dvěma SIM kartami - jednou z každé země - a přecházel z jedné na druhou v polovině letu, když překročil hranici. K uskutečnění letu BVLOS byl použit pozemní řídicí software UA (UgCS) ve spojení s na zakázku vyrobeným řídícím modemem vytvořeným ve spolupráci s SPH Engineering. Přeshraniční demonstrace ukázala, že je technicky možné přepnout sítě během několika milisekund, což operátorovi dronu umožňuje bezpečně udržovat kontrolu během celého letu bez ztráty spojení.

Tato demonstrace byla smysluplným krokem k pochopení technologických možností dronů připojených k celulární síti a rozšířila rozsah potenciálních aplikací. Jeden aktuální příklad je spojen s Rail Baltica, mezinárodním železničním projektem zahrnujícím pobaltské státy, který zvažuje technologie 5G pro potenciální využití v železniční infrastruktuře. Schopnost snadno překračovat hranice při zachování konektivity umožňuje dronům zajišťovat bezpečnost na železnici sledováním a údržbou tratí v příhraničních regionech.

V současné době je většina řešení dronů založena na WiFi připojení nebo jiných frekvencích poskytovaných pro správu dronů. Na rozdíl od mobilní sítě jsou tyto rozsahově omezené. Pokud je ve vzduchu dostatečné pokrytí, může mobilní síť zajistit nepřetržité připojení po celou dobu letu, což výrazně zvyšuje bezpečnost.

GSMA věří, že mobilní sítě jsou klíčovou součástí, umožňující komerční provoz dronů v malé nadmořské výšce v režimu BVLOS. GSMA neustále zkoumá, jak mobilní sítě pomáhají podporovat řadu nových inovativních řešení nad rámec tradičního spotřebitelského typu komunikace. V rámci tohoto úsilí vytvořila GSMA zájmovou skupinu pro drony (DIG) skládající se z více než 50 členů, včetně LMT, kteří přispívají k podpoře provozu dronů prostřednictvím mobilního připojení. Zájmová skupina sdružuje mobilní operátory, účastníky leteckého průmyslu, aby vypracovala doporučení, jak začlenit drony do vzdušného prostoru a jak používat mobilní síť jako komunikační kanál pro použití v letectví. Kromě toho GSMA a Globální asociace UTM (GUTMA) zřídily společnou pracovní skupinu dronů Aerial Connectivity Joint Activity (ACJA). ACJA je fórum, kde členové telekomunikačních společností, včetně LMT, a leteckého průmyslu spolupracují na uvolnění plného potenciálu bezpilotních vzdušných vozidel (také známých jako jednoduše drony) tím, že jim umožňují pracovat mimo vizuální dohled pilota.

www.gsma.com/drones

 

Hodnocení článku: